چه تفاوتی بین VRV و VRF وجود دارد؟

تفاوت سیستم های VRV و VRF

بسیاری از افرادی که این سوال را می پرسند ، به اشتباه آن را به عنوان 2 فناوری مختلف HVAC تفسیر می کنند.

در واقع ، این دو اصطلاح متفاوت برای یک نوع از فناوری HVAC هستند.

بر اساس کمپرسورهای دارای فناوری اینورتر ، اولین سیستم های VRV HVAC توسط Daikin در اوایل دهه 1980 اختراع شد.

  Daikin اصطلاح VRV را که مخفف (Variable Refrigerant Volume1) را به عنوان یک علامت تجاری رسمی ثبت کرده است.

 به همین دلیل دیگر کمپانی ها نیز چون نمی توانند از نام تجاری مخصوص VRV بهره ببرند از نام اختصاری  VRF برای سیستم های HVAC مشابه خود استفاده می کنند.

پس نتیجه می گیریم که این دو سیستم در اصل مشابه هستند و تنها با دو نام مختلف نامیده می شوند، از آنجا که VRF  اصطلاح رایج تری برای این نوع سیستم ها است، ما نیز از این اصطلاح برای ادامه مقاله استفاده خواهد کرد.

بنابراین VRF چیست؟

به راحتی می توان از آن به عنوان “رولز رویس” سیستم های تهویه مطبوع نام برد. این یک سیستم تهویه مطبوع فن آوری بسیار پیچیده ای است که بر اساس چندین اصل ساخته شده است:

•  فقط مبرد – جایی که مبرد تنها ماده خنک کننده در سیستم است (بر خلاف سیستم ها  چیلر آبی ، که در آن از مبرد برای خنک سازی / گرم کردن آبی که در کل سیستم جریان دارد استفاده می شود).

•  کمپرسورهای اینورتر که امکان کاهش مصرف انرژی را با بارهای خنک کننده / گرمکننده جزئی فراهم می کنند.

•  چندین کنترل کننده هوا (یونیت های داخلی) در همان حلقه / مدار مبرد.

•  قابلیت گسترش مدولار (به ویژه برای پروژه های بزرگ قابل اجرا ، که می تواند به صورت مرحله ای رشد کند).

ساختار متداول سیستم VRF

یک سیستم متداول متشکل است از یک یونیت خارجی (شامل یک یا چند کمپرسور) ، چندین یونیت داخلی (اغلب و به اشتباه “فن کویل” نامیده می شود) ، لوله های  جریان مبرد از فضای باز به داخل خانه ، با استفاده از اتصالات Refnet  و سیم کشی ارتباطی.

سیم کشی ارتباطی شامل یک کابل 2 سیمی است که از فضای باز به داخل خانه متصل می شود و یک شبکه حلقه بسته داخلی ایجاد می کند ، که بخشی اساسی از نصب در سیستم های VRF است.

در قسمت کنترل ، هر یونیت داخلی با یک پنل کنترلی سیمی کنترل می شود ، البته امکان کنترل از راه دور بی سیم (IR) و کنترل کننده های متمرکز وجود دارد ، که امکان کنترل همه فضای داخلی از یک مکان را دارد.

سیستم وی آر اف

 چگونه کار می کند    VRF HVAC

منطق عملکرد VRF کاملاً در داخل سیستم تعبیه شده است و برای هر سازنده VRF اختصاصی است. این سیستم ورودی هایی از کاربر (به عنوان مثال دمای رفاه) و از محیط اطراف (ambient) را می گیرد و با توجه به این داده ها منطق خود را برای رسیدن به شرایط مطلوب به در حالت بهینه استفاده از انرژی پیاده سازی می کند.

توانایی سازگاری خود با شرایط بیرونی یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث می شود این سیستم ها در مقایسه با سیستم های سنتی آب خنک ، مبتنی بر چیلرها و فن کوئل ها ، بسیار کارآمد باشند.

حالا بیاید با هم عملکرد این سیستم را با جزئیات بررسی کنیم

در آغاز ، سیستم در حالت سکون است (همه چیز خاموش است). هنگامی که یک کاربر یکی از یونیت های داخلی را با استفاده از کنترلر “روشن” می کند ، یونیت خارجی باخبر شده و شروع به کار می کند.

 در این مرحله ، شرایط بیرونی (دما) ، نیاز یونیت داخلی (حالت کار ، دمای نقطه تنظیم) را بررسی کرده و کمپرسور را در سطح دقیق مورد نیاز برای مطابقت با نیازهای یونیت داخلی تنظیم خواهد کرد.

هنگامی که یک یونیت داخلی دیگر روشن شود ، یونیت خارجی دوباره نیازهای تمام یونیت های خارجی را دوباره محاسبه می کند و با توجه به میزان تقاضای مورد نیاز ، میزان عملکرد کمپرسور را افزایش می دهد.

این فرآیند به طور مداوم با هر تغییری که در سیستم HVAC انجام می شود ، اتفاق می افتد. همانطور که توضیح داده شد ، این سیستم کاملاً خودکار است و مصرف برق آن را بر اساس تقاضای وارد شده از یونیت های داخلی شرایط حاکم بر یونیت خارجی تنظیم می کند.

کاربر می تواند برای تغییر شرایط مطلوب مورد نظر خود در داخل خانه فاکتورهایی نظیر: حالت عملکرد (روشن / خاموش) ، حالت عملکرد (خنک / گرما / فن / خشک / خودکار) ، دمای نقطه تنظیم ، سرعت فن (زیاد / متوسط   / کم / خودکار) تغییر دهد.

 کنترل این پارامترها تنها چیزی است که برای عملکرد صحیح مورد نیاز است.

منبع:

WHAT’S THE DIFFERENCE BETWEEN VRV AND VRF?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *